Welke voeding is goed voor onze gezondheid

Wanneer we ons afvragen welke voeding goed is voor onze gezondheid dan kunnen we meteen de link leggen met plantaardige voeding. Zonder twijfel behoort plantaardige voeding bij de meest gezonde voeding. Toch hoeven we niet helemaal vegetariër te worden of veganist te worden. Er zijn enkele voedingsmiddelen die we toch kunnen eten en die afkomstig zijn van dieren.

De gezonde vetten

Transvetten

croissant transvetten

We hebben drie grote soorten vetten. We hebben de transvetten, de verzadigde vetten en de onverzadigde vetten. Transvetten vinden we terug in bakproducten. Gekochte pizzadeeg, croissants, gebak, taart en andere patisserie producten bevatten hoge hoeveelheden transvetten. Zij zijn zeer ongezond en worden rechtstreeks in verband gebracht met hartziekten en een hoog cholesterol.

Verzadigde vetten

Verder hebben we de verzadigde vetzuren. Die verzadigde vetzuren vinden we vooral terug in dierlijke voedingsmiddelen. We dienen de verzadigde vetzuren niet volledig te vermijden zoals bij de transvetten. Maar dienen er toch rekening mee houden dat ze een verhoogd risico inhouden op de ontwikkeling van hartziekten. 10 Jaar geleden ging men met zekerheid kunnen beweren dat verzadigde vetzuren moeten worden vermeden. Nu hebben we echter tegenstrijdige onderzoeken die aantonen dat verzadigde vetzuren net NIET bijdragen tot de ontwikkeling van hartziekten en niet bijdragen tot een verhoogd cholesterol. Hoewel deze onderzoeken daadwerkelijk bestaan dienen we er toch rekening mee houden dat ze misschien niet kloppen.

verzadigde vetten dierlijke vettenHet Universitair ziekenhuis van Leuven gaat er alvast van uit dat ze niet gezond zijn en het risico kunnen verhogen op hartziekten. Zij raden daarom aan om niet al teveel verzadigde vetzuren te gaan eten. (bron)

Een andere belangrijke Belgische bron, Bond Moyson, beweert ook dat de verzadigde vetten, ofwel slechte vetten zoals ze daar genoemd worden, ongunstig zijn voor het hart en de bloedvaten. (bron)

Dit waren twee belangrijke wetenschappelijke bronnen. We hebben dan Wikipedia, en zij zijn iets correcter en zijn wat recenter. Wikipedia is geen wetenschappelijke bron, want iedereen kan ertoe bijdragen. Maar daar wordt duidelijk vermeld dat verzadigde vetten NIET het risico op hartziekten gaat verhogen. (bron) En dat is niet zomaar een schrijven van een bepaalde auteur zonder enige kennis. Want er zijn namelijk heel wat wetenschappelijke bronnen beschikbaar waarin wordt gesteld dat er geen verband kon worden aangetoond tussen verzadigde vetzuren en hartziekten.

Onverzadigde vetzuren

zalm onverzadigde vetzurenToch houden we het beter bij het zekere voor het onzekere. En daarom is het aangeraden om slechts 10 tot 15% te halen uit verzadigde vetzuren. De rest van onze vetten halen we beter uit onverzadigde vetzuren. Die vinden we terug in vette vis zoals zalm, sardines, garnalen, oesters, mosselen, makreel, forel en andere vissoorten of zeevruchten. Ook lijnzaden, walnoten en chiazaden zijn uitstekende bronnen van onverzadigde vetzuren.

Onverzadigde vetzuren zullen ervoor zorgen dat we de triglyceriden verlagen. Ze bieden ook een beschermend effect tegen hartziekten. Toch heeft men kunnen aantonen dat verzadigde vetzuren kunnen helpen om de ALA vetzuren uit lijnzaden en chiazaden om te zetten in EPA en DHA.

Eiwitten

Dierlijke eiwitten zoals we die vinden in kaas en andere zuivelproducten hoeven niet per se gemeden te worden. Toch kunnen hoge hoeveelheden dierlijke eiwitten zorgen voor nierproblemen. Het is dus beter om niet al teveel dierlijke eiwitten te halen uit dierlijke voeding. Uitstekende plantaardige bronnen zijn peulvruchten, noten en zaden.

Eiwitten zullen het metabolisme vertragen maar zullen ook helpen bij het afvallen omdat eiwitten veel energie nodig hebben om te worden verteerd. Ook geven ze snel een verzadigd gevoel in de maag waardoor we minder gaan eten.

Koolhydraten

peulvruchten trage koolhydratenHier moeten we rekening houden met het verschil tussen snelle koolhydraten en trage koolhydraten. Snelle koolhydraten vinden we terug in witte rijst, witte pasta, wit brood en in snoep, gebak, taart en frisdrank. Deze voedingsmiddelen mijden we beter zoveel mogelijk. Omdat ze de bloedsuiker snel doen stijgen en daardoor op termijn het risico verhogen op overgewicht en diabetes.

Deze kunnen heel makkelijk vervangen worden door trage koolhydraten. Die vinden we in volkoren producten, noten, zaden, peulvruchten zoals linzen, bonen, erwten… Zij bevatten hoge hoeveelheden vezels en zullen daardoor de bloedsuiker minder snel doen stijgen. Waardoor het risico op overgewicht en diabetes sterk gaat afnemen.

 

Post Author: admin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *