Welke noten bevatten weinig verzadigde vetzuren?

Noten bevatten heel wat voordelen voor onze gezondheid. Ze bevatten onder meer een hoge hoeveelheid foliumzuur en magnesium. Maar ze bevatten ook heel wat vezels. We weten dat vezels onder meer van groot belang zijn voor onze spijsvertering. Ze helpen om constipatie te voorkomen en hebben nog tal van andere belangrijke functies in het lichaam. Zoals het verlagen van het risico op diabetes en het verlagen van cholesterol.

Ook vinden we in noten heel wat vetzuren terug. Dat zijn dan vooral onverzadigde vetzuren. Deze worden in verband gebracht met hun gunstige werking op het hart. Daarnaast hebben sommige noten een hoge hoeveelheid eiwitten in zich. Die kunnen we dan weer gebruiken om spiermassa aan te maken en spiermassa te onderhouden.

Walnoten

walnoten

Walnoten zijn het beste voorbeeld van noten die hoge hoeveelheden eiwitten bevatten, maar toch niet enorm veel vet bevatten. Ze zijn zeer laag aan verzadigde vetzuren. En zijn ook de beste bron voor omega 3 in noten. Want voor slechts 30 gram walnoten krijgen we maar liefst 1.5 gram omega 3.

Walnoten bevatten ook mangaan, koper, fosfor en magnesium. En natuurlijk ook zoals alle andere noten, eiwitten en vezels.

Amandelen

amandelen verzadigde vetzuren

Amandelen hebben ook een zeer hoge voedingswaarde. Echter bevatten amandelen heel wat meer vetzuren. Maar we moeten wel stellen, dat het hier vooral gaat om onverzadigde vetzuren. De amandelen bestaan voor iets minder dan de helft uit onverzadigde vetzuren. Die zullen ervoor zorgen dat het metabolisme een duwtje in de rug  krijgt.

We zien vooral dat we dankzij amandelen een hoge hoeveelheid vitamine E kunnen innemen. En een hele reeks vitamines B krijgen. Verder vinden we ook koper, fosfor, mangaan, ijzer en magnesium terug in de amandelen.

Andere noten

pistache

Andere voorbeelden die we kunnen gebruiken zijn pistachenoten. Zij behoren zeker ook tot de meest voedingsrijke noten. We vinden onder meer 18 – 20 gram eiwitten per 100 gram terug. En ze bevatten ook weinig verzadigde vetzuren.

We hebben dan nog de hazelnoten, brazilnoten en cashewnoten. Die bevatten een iets hogere hoeveelheid verzadigde vetzuren, maar kunnen nog steeds gezien worden als een gezond tussendoortje.

Omega 3 in noten

chiazaad omega 3

Noten dienen we eigenlijk niet te eten om omega 3 in te nemen. Ze bevatten echter allemaal wel omega 3. Maar het probleem is dat ze allemaal meer omega 6 dan 3 bevatten. Dat betekent dat de verhouding tussen omega 3 en 6 te hoog wordt.

Om die reden is het beter dat we voor omega 3 overschakelen op zaden zoals lijnzaad en chiazaad.

Post Author: admin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *