Wat zijn de voordelen van kurkuma?

Kurkuma is een plant die voorkomt in exotische landen. De wortel wordt gebruikt voor zowel het bereiden van gerechten als voor het bestrijden van talrijke aandoeningen met onze gezondheid. Kurkuma wordt onder meer vooral in India gebruikt. We kennen het hier vooral door zijn gele kleur die het geeft aan curry.

In de ayurveda wordt het gebruikt om bijvoorbeeld problemen met de lever te behandelen. Het kan effectief werken om levercirrose te behandelen. Het zal dan wel de levercirrose niet herstellen. Maar zal verdere afzwakking van de lever tegengaan.

Curcumine, de werkzame stof

curcumine

Verder is de plant een krachtig middel om het cholesterol te verlagen. Curcumine, de werkzame stof in de wortel zal ervoor zorgen dat aderverkalking wordt tegengegaan. Dit gebeurt door middel van het oplossen van overtollig cholesterol en plak die zich rondom de bloedvaten heeft vastgeplakt. Daardoor krijgen we een reeks gunstige effecten.

We krijgen een daling van de bloeddruk. De bloedsomloop wordt gestimuleerd en het totale cholesterol gaat dalen. Waarbij we ook een daling van het LDL cholesterol zien. En een daling van de triglyceriden. Dit is vooral gunstig voor mensen met een risico op een hartaanval of om het risico op hartziekten te vermijden. Doordat het bloed beter kan circuleren dient het hart minder hard te werken. En op die manier kunnen hartziekten vermeden worden.

Verder zal kurkuma de lever stimuleren om meer gifstoffen af te voeren. Dit kan onder meer helpen tegen overgewicht en zal onder meer ook helpen tegen constipatie.

Wat de bloedsuiker betreft kunnen we ook stellen dat we een duidelijke daling opmerken. Mede door een verbeterde aanmaak en vrijgave van insuline. Een lagere bloedsuiker zal het risico op overgewicht en op diabetes type 2 verkleinen. Wat onze gezondheid ook weer ten goede komt.

Wat we echter wel moeten weten is dat de meeste voordelen die we hier hebben besproken over kurkuma, gedaan werden met een curcumine extract. Kurkumawortel bevat slechts 1 a 2% curcumine. Dat betekent dat er wel hoge hoeveelheden kurkumawortel nodig zijn om deze effecten te bekomen. Niettegenstaande is dit toch zeer gezonde voeding en dienen we daar gretig gebruik van te maken bij het bereiden van onze maaltijden.

Referenties:

https://energiekevrouwenacademie.nl/

http://www.anticancerfund.org/nl/therapies/curcumine

http://www.kanker.be/voedingssupplementen/kurkuma

Post Author: admin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *